torsdag 5 december 2013

Pedagogisk reflektion - Propaganda i skolan

Genom att arbeta med Propaganda i bildundervisningen tror jag bland annat att man kan bidra till att öka elevernas bildläskunnighet, visual literacy.


Genom att analysera aspekter som avsändare-budskap-mottagare samt denotation och konnotation, kan man öka elevernas medvetenhet om bildens påverkan, samt lära dem att kritiskt granska olika budskap som de möts av i samhället. Det är viktigt att vara medveten om att det inte bara är genom reklam som olika aktörer försöker övertyga oss (när det gäller reklam handlar det om att avsändaren försöker få oss att köpa en viss produkt/tjänst, alltså påverka vår konsumtion), utan att det även finns aktörer som, genom att använda propaganda, vill påverka våra åsikter. 

Speciellt i en tid då tex. främlingsfientliga krafter lyckats sprida sina budskap och faktiskt lyckats få folk på sin sida, är det viktigt att lära ungdomar att kritiskt granska källor och göra dem medvetna om olika strategier som avsändaren använder för att övertyga mottagaren. Hur kan man tex. kombinera text och bild på ett effektfullt sätt och vilka attribut och symboler man kan använda för att förmedla ett budskap, samt vilka känslor man kan anspela på? Genom att själva vara bekanta med olika retoriska knep och tillvägagångssätt, förstår man också bättre de budskap man möts av och kan ifrågasätta dessa. 

Inga kommentarer:

Bloggintresserade