Vad har jag
gjort?
I mitt
gestaltningsarbete hittils har jag undersökt vad det finns för oskrivna regler
i det offentliga rummet, alltså sådana regler som vi förväntas följa, men som
inte finns nedskrivna i våra lagar. Jag har försökt ta reda på vilka beteenden
som är avvikande och hur vi bör bete oss för att följa den sociala normen.
Jag började min
gestaltningsprocess genom att leva mig in i olika roller som skulle hjälpa mig
att se världen från ett annat perspektiv. Jag föreställde mig att jag kom till
vårt samhälle för första gången och insåg att sociala beteenden grundar sig
mycket på oskrivna regler som kan vara svåra att förstå om man inte är van med
dem.
För att inte
bara utgå från min egen uppfattning ville jag få så många som möjlig att komma
med förslag på oskrivna regler. Jag tänkte att ju fler människor som bidrog,
desto mer objektivt skulle projektet bli. Eftersom jag ville synliggöra någon
slags allmän uppfattning om sociala normer kunde jag ju inte komma på
alla regler själv.
Efter några tafatta
försök att få folk att skriva ner regler på stan, insåg jag att jag måste prova
andra vägar. Jag beslöt mig för att använda den virtuella världen som redskap,
eftersom folk i allmänhet, av någon anledning, ofta vågar lite mer när de inte
behöver agera face-to-face. Jag skapade instagramkontot @oskrivenregel (länk här),
facebookgruppen "Skriv ner en oskriven regel" (länk här) samt mailadressen oskrivenregel@hotmail.com. Genom
att använda #hashtags spred sig mitt budskap och min uppmaning till folk att
delta. För att nå ut till ännu fler, klistrade jag upp lappar på stan, där jag
refererade till projektet.
En
idé med gestaltningen har hela tiden varit att synliggöra de osynliga, oskrivna
reglerna. För att gå vidare ville jag därför koppla reglerna till sina platser
och alltså synliggöra dem precis i den miljö där de gäller/förväntas följas.
Jag tillverkade därför affischer med citat på några av reglerna som jag
placerade ut på passande ställen. Därefter dokumenterade jag detta och lade upp
på Instagram och facebook. Reglerna
blev då synliggjorda både där och i det offentliga rummet. Inför utställningen
bestämde jag mig också för att framkalla fotona som skickats till mig, eftersom
vikten av andras deltagande varit en röd tråd i processen.
Var
är jag nu och hur går jag vidare?
I
fortsättningen skulle jag gärna synliggöra fler oskrivna regler på stan och se
hur reaktionerna blir på detta. De osynliga reglerna är något som alla följer
av vana, men som sällan syns nedskrivet svart på vitt. Det är därför spännande
att se hur folk reagerar. Är de regler jag sätter upp allmänna eller inte? Är
de provocerande, ger de upphov till skratt eller kanske irritation? Det vore
också spännande att jämföra olika platser och vilka regler som gäller var och
om det skiljer sig. Kanske jämföra olika stadsdelar och ge mig ut och fråga
fler folk från olika sociala grupper. Jag tänker att det vore roligt att sätta
upp fler affischer som får sitta kvar. De jag satt upp tidigare har jag bara
haft uppe tillfälligt medan jag fotade dem, vilket gjorde att väldigt få hann
se dem. I fortsättningen ska jag intala mig själv att ännu mer att VÅGA VÅGA
VÅGA! Utifrån det får vi se var det leder…
Prata om oskrivna
regler i skolan?
Efter att både
själv ha bott utomlands och där ”gjort fel” i sociala sammanhang, samt jobbat
på SFI och genom studenterna där fått reda på vad som gäller i vårt samhälle,
(något som de som precis kommit hit har lättare att se än vi själva, då vi ju
bara upprepar våra invanda beteendemönster) vet jag att det är lättare att
upptäcka de oskrivna reglerna om man har andra erfarenheter att jämföra med. Jag
vet även att koderna inte alltid baserar sig på logik, utan att vi helt enkelt normaliserar
de beteenden vi är vana med.
Som
lärare kommer jag ha elever med olika kulturella erfarenheter, men kanske även
elever som inte har lika lätt att förstå sig på socialt samspel som andra.
Sociala koder
är sådant som finns överallt omkring oss och man kan i början ha svårt att
förstå dessa om man kommer från en helt annan kultur. Detta är dock något man
lär sig ju mer man kommer in samhället man lever i, men det är inget som säger
att vårt sätt att agera är ”rätt” eller det bästa. Men trots detta skapar
invanda beteenden, mönster och rutiner förväntningar som, när de inte följs, ses
som avvikande och kanske lite konstiga.
De elever som
på något sett har svårt att avläsa sociala signaler, blir också betraktade som
konstiga då det just är de oskrivna reglerna som de inte alltid har koll på.
Jag tycker det
vore intressant att låta eleverna reflektera över de sociala normerna som finns
i skolan, både formellt och informellt. Hur förväntas eleverna bete sig gentemot
varandra och i olika situationer och vem bestämmer detta? Om man pratar om
oskrivna regler i skolan kan man också koppla detta till grupptryck, blickar,
vanor och hur man bemöter olika personer. Man kan också låta dem reflektera
över oskrivna regler i samhället och hur det kommer sig att dessa har skapats.
Är alla oskrivna regler bra eller finns det vissa regler som man kan
ifrågasätta? Vad händer om man bryter dem och vad finns det för oskrivna regler
på andra ställen, tex. om man bor på landet eller om man kommer ifrån ett annat
land?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar