tisdag 26 november 2013

Makt-påverkan-propaganda

Min gestaltning har hittills grundat sig mycket i ett ifrågasättande av normer och ett synliggörande av sociala koder och oskrivna regler. Detta tycker jag man kan koppla till begreppet makt (power), som vi fått som ledord nu när vi gräver djupare i vårt arbete. Varför ser de sociala normerna ut som de gör och vem är det som bestämmer dessa, dvs. Vem har makten över vårt beteendemönster och de oskrivna reglerna? 

När jag reflekterade över mitt tidigare arbete samt fortsättningen relaterat till makt, dök ordet propaganda upp i huvudet, som något att jobba vidare på. Under handledningen i torsdags nämnde jag därför detta, varpå Anna frågade hur jag själv skulle beskriva ordet Propaganda. Efter några sekunders betänketid, svarade jag något i stil med: "... Reklam för makt... eller...kombinationen av bild och text för att påverka... få någon att tycka eller göra på ett visst sätt... ofta politiskt..." 

Därefter började vi i gruppen (Anna, Viktoria och jag) diskutera propaganda och associera fritt kring det som fenomen. Mycket kopplingar drogs till krigstider och hur makthavare (eller de som strävat efter makten) använt sig av Propaganda för att få folket på sin sida. Propaganda gav inte direkt upphov till positiva känslor, utan associerades främst till hjärntvätt, manipulering och likriktning. MEN, propagandan kan ju lika gärna ha ett positivt budskap (vilket så klart är subjektivt beroende på varje individs åsikter) och användas i nutiden. I allt ifrån valkampanjer till affischer där vi tex. uppmanas att skänka pengar till biståndsorganisationer, ser vi olika typ av propaganda. Nationalencyklopedins hittade jag följande definition av propanda:

"propaganda (nylatin, efter Congregatio de propaganda fide (jämför nedan), av latin propa´go 'fortplanta', 'utvidga', 'utsträcka'), mer eller mindre systematiskt bedriven verksamhet som syftar till att med hjälp av språk, bilder eller andra symboler påverka människors åsikter, värderingar eller handlingar i en bestämd riktning.
I det industrialiserade samhället förknippas propaganda framför allt med användningen av massmedier (TV, radio, press, film, affischer, flygblad osv.), men propaganda kan också ske genom uppförande av byggnader och monument som symboliserar vissa idéer, genom spridning av konstformer eller genom officiella emblem som frimärken, mynt, insignier och porträtt av t.ex. statschefer. Även aktioner av olika slag ...

Men då frågar jag mig också; Vad är kopplingen mellan propaganda och reklam? Kanske får jag återknyta till min första spontana yttring angående hur jag skulle definiera propaganda, nämligen att det är "...reklam för makt". Medan reklam i sig används i kommersiella syften för att sälja något. Hursomhelst används både propaganda och reklam för att påverka människor. I reklam handlar det alltså om att få någon att köpa något, medan propagandans avsikt är att påverka människors tankar och åsikter. 

Inga kommentarer:

Bloggintresserade